7 bodov pre dobrý náborový inzerát
Tu je malá pomôcka a zopár tipov, ako vytvoriť dobrý náborový inzerát. Pomôže vám postupovať krok po kroku, nezabudnúť na podstatné záležitosti a dúfam, že aj trochu otvorí vašu myseľ novým smerom.
- 1/ Názov pozície
Názov pozície je dôležitý pre náborový inzerát najmä vtedy, ak inzerujte na pracovných portáloch. Ak je názov pozície príliš všeobecný, tak sa stane, že na rovnakú pozíciu existujú desiatky inzerátov. Príliš kreatívny názov môže vyvolať nepochopenie a okamžitý odchod, ale môže naopak vyvolať aj zvedavosť. V tomto ohľade to chce veľkú dávku citu, prípadne vytvoriť aspoň dva varianty inzerátu. Tieto nasadiť, otestovať a zistiť, ktorý má najlepší zásah. Čo však určite pomôže, aj keď nemáte priestor na testovanie, je doplnenie pozície o konkrétny prívlastok. Týmto prívlastkom viac špecifikujete pracovnú pozíciu a teda cielite ju bližšie k potenciálnym uchádzačom. Názov pozície „obchodný manažér“ môžete rozšíriť napr. na „obchodný manažér pre biokozmetiku“. Namiesto pomocnej sily do kuchyne môžete hľadať kuchára bez čapice. Ďalšie príklady: projektový manažér pre švajčiarsky startup, php programátor pre bankové produkty.
- 2/ Krátke predstavenie – vyvolanie záujmu
Podľa výskumov máte 7-8 sekúnd na zaujatie. Tie treba maximálne využiť na vyvolanie záujmu čítať ďalej. Môže to byť 40 slov, výborný je obrázok danej pozície zo skutočného prostredia, grafika alebo krátke video. Alebo ich kombinácia. Pozor na nudu. Dajte si striktný zákaz fotobankových fotografií. Potrebujete skutočné fotky, skutočných ľudí, skutočné prostredie a skutočnú emóciu.
A čo by teda táto časť mala obsahovať?
Odpovedzte si na otázku: Prečo by sa mal uchádzač zaujímať o túto pozíciu? Čo vaši zamestnanci na tejto pozícii oceňujú? Prečo u vás a na tejto pozícii pracujú?
Čím budete konkrétnejší, tým lepšie dokážete zasiahnuť určitú cieľovú skupinu. Na to slúžia persóny. Persóna je marketingový výraz a predstavuje konkrétneho predstaviteľa cieľovej skupiny. Popíšte, kto to je, koľko má rokov, kde žije, aké má záľuby, aké problémy rieši atď. Ak máte zadefinovanú persónu, viete oveľa konkrétnejšie smerovať svoju inzerciu a dokážete aj v jednej vete vyjadriť motiváciu tejto skupiny ľudí uchádzať sa o inzerované pracovné miesto.
- 3/ Ponuka práce – popis pracovnej pozície
Pracovná náplň je často významným faktorom k zmene. Pozor však na desiatky odrážok pracovných úloh vytrhnutých z kontextu.
Namiesto toho urobte príbeh. Pomôžte si týmito otázkami:
Ako vyzerá pracovný deň človeka na tejto pozícii?
Za čo bude zodpovedný (3-7 výsledkov, úloh)?
Aká je jeho úloha v tíme, v spoločnosti?
Aký prínos má jeho práca pre tím?
Aké výsledky od neho očakávate?
V čom spočíva zmysel jeho práce?
Dobre funguje video, v ktorom sa dá do jednej minúty vtesnať všetko podstatné a zároveň ukázať firemnú kultúru, aj vyjadrenia potenciálnych kolegov na rovnakej pozícii.
- 4/ Požiadavky na uchádzača
V texte inzerátu môžete premeniť „úradne znejúce“ požiadavky na ľudskú reč. Napr.: Koho hľadáme? Čo očakávame?
Namiesto siahodlhých požiadaviek, či už odborných alebo osobnostných, opíšte v ľudskej reči, kto sa odborne a hodnotovo najlepšie hodí do tímu a zapadne do firemnej kultúry.
O tom, ako sme hľadali e-shopistu, si môžete prečítať tu
- 5/ Ponuka zamestnávateľa
Čo môžeme sľúbiť?
Na straváče a stolný futbal nikoho nenalákate. Vyberte to, čo nie je okukané, odlišné od konkurencie. Zároveň však nech je to relevantné, teda zamestnanci to oceňujú a využívajú. Ťažká úloha, lebo v ponuke benefitov sú spoločnosti viac-menej na rovnakej úrovni.
Preto je rozhodnutie kandidátov podmienené celým spektrom ponuky.
- 6/ Príbeh a poslanie spoločnosti
Mladý a dynamický tím určite nezaberie. Slovné spojenia, ktoré stratili silu nadmerným používaním. Jednoducho sa opotrebovali a neznamajú NIČ.
Uchádzači sa rozhodujú nad pracovnou pozíciou aj na základe sily značky a reputácie spoločnosti.
Budovanie značky je beh na dlhú trať. V pracovnom inzeráte však môžete vypichnúť esenciu vašej značky. Povedať, kým je a kam smeruje. Jednoducho, krátko.
Pozor však! Vízia a poslanie je krehký ľad! Vyjadrenie vízie ľahko skĺzne do ničnehovoriacich deklarácií. Tie nefungujú.
V jednej korporácii som na moju otázku, či poznajú víziu spoločnosti, dostala odpoveď: „Viete, my nepotrebujeme takého deklarácie. My sme si ich už užili u komunistov dostatok.“ Mimochodom, bola to svetová spoločnosť a špičkoví profesionáli. No dodali aj toto: „Viete, dôležité je, aby spoločnosť víziu mala, lebo to jej dáva vietor do plachiet. Nemusíme ju vedieť recitovať. Nám stačí, že robíme na špičkových projektoch, ktoré posúvajú nás aj spoločnosť vpred.“
Takže zabudnite na dlhé korporátne deklarácie. Ak ste malá spoločnosť, dajte si pozor, čím sa inšpirujete. Víziu formulujte ľudsky a myslite na to, že aj keď hneď dnes nejdete zmeniť svet, tak to nie je chyba.
Aby sme sa rozumeli, vízia, poslanie a hodnoty sú dôležité. Treba však nimi žiť, a nie ich len deklarovať. Tak sa stanú súčasťou vašej firemnej kultúry a budú jedným z najsilnejších motivátorov, aby ste sa stali voľbou číslo jeden pre mnohých kandidátov.
- 7/ Výzva k akcii
Výzva k akcii je dôležitý záver pracovného inzerátu. Okrem výzvy k zaslaniu CV uveďte všetky potrebné informácie, ako sa uchádzať o pracovné miesto. Zamerajte sa na to, aby bol tento proces čo najjednoduchší.
Uveďte, ako prebieha výberové konanie. Doplňte o fotku recruitera. Ak človek vidí fotografiu, mozog reaguje ako na niečo, čo mu je známe, čo už pozná.
Tip: Doplňte vyjadrenie šéfa. Ľudí zaujíma, kto bude jeho šéfom, aký je to človek. Takéto vyjadrenie môže veľmi uľahčiť rozhodovanie potenciálneho uchádzača.
A nezabudnite zostať slušný a zabezpečiť, či už personálne alebo softvérovo, aby zaslané CV nezostali bez odpovede a poďakovania.
A rada na záver:
Pozor na vyžuté výrazy a slová!
Sú to výrazy a slová, ktoré sú nadmerne používané a tak stratili na svojej sile.
Postup, ako sa im vyhnúť, je zamyslieť sa nad ich skutočným významom. Napr. otázkou „Čo to znamená?“ Ak chcete napísať napr. „mladý a dynamický tím“, zamyslite sa, aký je ten tím, v čom spočíva jeho mladosť a v čom je jeho dynamika. A ak vám to nejde, tak radšej škrtajte. Nemilosrdne sa týchto výrazov zbavte, lebo uchádzačovi aj tak nedajú žiadnu informáciu ani emóciu. Ak nepočítame nudu ako emóciu, lebo tú vyžutými výrazmi zaručene dosiahnete.
Ak si chcete prečítať o najčastejších chybách v náborových kampaniach, čítajte tu
Chcem pomôcť s náborovým inzerátom