Recept na úspešné logo: ODHALENÝ
Skôr, ako si preberieme fakty týkajúce sa loga, povieme si, čo logo nie je. Značka a logo sú dva rôzne pojmy. LOGO NIE JE ZNAČKA. Značka resp. brand je pocit, prísľub firmy vo vzťahu k verejnosti. Značka je emócia a myšlienka, ktorú tvorí vonkajší svet, prostredie mimo firmy. Asociácia, ktorá sa spája s danou firmou, produktom, službou. Logo je len grafické vyjadrenie značky.
Keď povieme Toyota, nepredstavíte si len logo. Vaše myšlienky vám podsunú ladné automobilové krivky, prepracovaný dizajn, zvuk motora, jedinečnú záruku japonskej kvality – ,,Today, Tomorrow Toyota.“ Vybaví sa vám značka. Tri elipsy tvoriace veľké tlačené T sú grafická pomôcka identifikujúca značku automobilky.
Predstavme si, že značka je človek. Osobnosť = značka a logo = tvár, vonkajšia telesná schránka.
,,Značka je to, čo vám ostane, keď vaša firma zhorí.“ otec reklamy David Oligvy
Čo je teda logo a aká je jeho primárna úloha?
Logo má funkciu podpisu. Firmy si ním značkujú svoje produkty a služby. Jeho cieľom je odlíšenie sa od ostatných, privlastňuje si emócie, asociácie, myšlienky, nálady. Unikátna nálepka, ktorá okamžite dáva svetu najavo, s kým máme tú česť. Láska na prvý pohľad možno existuje a možno nie. Zapamätanie loga na prvý pohľad existuje určite. Logo má len pár sekúnd na zaujatie, preto musí byť stručné, pútavé a jasné, bez zbytočných ,,kudrliniek“.
Poprosím jeden recept na dobré logo.
Tak to bohužiaľ resp. našťastie nefunguje. Tvorba loga je proces. Niekedy dlhodobý, niekedy krátkodobý. Poznáme však isté štandardy, ktoré sa oplatí pri tvorbe loga dodržiavať.
- Logo nepopisuje detailne činnosť biznisu. Apple predsa nie je zelovoc.
- Logo nepodlieha trendom. Vývoj loga je prirodzenou súčasťou života veľkých značiek, ale princíp ostáva vždy zachovaný.
- Logo nie je plagiát. Originalita je v dnešnej dobe náročná, ale určite nie nemožná.
- Logo musí byť ľahko stráviteľné. Žiadne klikyháky, ktoré pochopí len dav extrémne umeleckých jedincov.
- Logo v sebe nesie emócie. Vplýva na naše receptory a predáva nám myšlienky.
- Logo má byť relevantné k danému biznisu. Obchod s topánkami asi nebude mať v logu muža v pekárskej čiapke.
- Logo je nápadité. Nesie v sebe esenciu a prekvapenie, ktoré odráža charakter spoločnosti, či majiteľa.
V našom štúdiu sa nám to hmýri samými logotvorcami. Aký je ich ,,recept“ na logo? Čo potrebujú, bez čoho sa pri tvorbe nepohnú?
Adam Cisár:
Je zaujímavé pozorovať, ako rozdielne vnímajú klienti či už proces tvorby loga alebo samotnú predstavu o výsledku. Niektorí si nechajú okamžite poradiť, a iní zase urputne idú za svojim cieľom, že chcú obrázok ako z obrázkovej knižky a nevadí im, že ak to nejaký výrobca vytlačí na plagát čiernobielo – uvidia ľudia iba čiernosivú machuľku nešpecifikovateľného tvaru. Ide v prvom rade o to, klienta trošku naviesť a vysvetliť problematiku, aby aj technicky bolo logo po uvedení do sveta dobre spracovateľné v akomkoľvek online či offline médiu.
Samotný proces potom už prebieha rôznorodo. Preto je niekedy veľmi obtiažne naceniť nejakú konkrétnu sumu, na ktorú sa klienti samozrejme pýtajú ako prvú. V skratke povedané: ,,Niekedy je logo, resp. idea vymyslená za 10 minút a inokedy je to proces trvajúci aj týždeň-dva.“ Ide totiž o to, aby logo nebolo iba samoúčelné, ale aby celý branding niesol so sebou nejakú hlbšiu filozofiu, či už vrámci loga samotného alebo aj grafických prvkov s ním spojených. Potom aj na pohľad jednoduché minimalistické logo splní účel aj u toho najnáročnejšieho klienta. Samozrejme je to vždy o kompromise a hlavné je, aby klient bol napriek usmerneniam stotožnený s jeho vizuálnou identitou – keďže je to jeho najviditeľnejší komunikátor so zákazníkom.