
Pre dobré logo musíš nacítiť značku
Dnes, kedy značky zo všetkých strán neúnavne bojujú o našu pozornosť, hrá logo dôležitú úlohu: musí zaujať a odlíšiť sa behom pár sekúnd. Jeho tvorba zďaleka presahuje iba rámec estetiky. Pozrime sa na to spolu očami našich dizajnérov.
Veľa sa pýtame a veľa premýšľame
Keď začíname pracovať na brandingu, treba značku nacítiť. Okrem prieskumov, rozhovorov s majiteľom a marketingovým oddelením je neoceniteľná vlastná skúsenosť.
„Hneď ako som prvýkrát vkročila do obchodného domu Albero,“ hovorí naša brand konzultantka Alena Mazánová, „naskočila mi prvá myšlienka – Priviedol vás rozum, rozhoduje srdce.“
Táto prvotná myšlienka sa stala súčasťou marketingovej komunikácie a dotvára jej vizuálne vyjadrenie.
Keď zozbierame všetky inputy, nasleduje práca na vizuálnej identite.
Pochopiť a nacítiť značku je pre nás kľúčové. Logo má totiž reflektovať jej hodnoty a má byť nielen „vizuálne pekné”, ale aj funkčné. „Už správnou voľbou typografie rozpovieme, o akú značku sa jedná. Logo môže, no nemusí obsahovať aj vizuálnu skratku,” hovorí Martin, artdirector Cube studia. „Samozrejmosťou sú dizajnové štandardy. Má byť čisté, čitateľné, ľahko rozpoznateľné,” dodáva.
Logotyp Dom nábytku Albero je navrhnuté s vizuálnou skratkou. Schválne, všimnete si ju? 🙂 „Písmeno A má upravenú doťažnicu, ktorá vytvára pomyselný tvar sedačky a jeho špicatá konštrukcia dotvára tvar strechy obchodného domu, ktorá zastrešuje veľký sortiment nábytku a doplnkov,” vysvetľuje Martin. Zvolená typografia odráža eleganciu, kvalitu a funkčnosť, tak ako nábytok z Albera. Čistý dizajn nerušia žiadne grafické elementy.
Základom je dobrý rešerš
Niekedy máme veľa nápadov a skúšame rôzne cesty. Logo pre Smolenický zámok – Kongresové centrum SAV sme najprv chceli vytvoriť vo forme zjednodušeného a vyčisteného erbu, ktorý by sa dal ľahko používať v praxi. Táto cesta však bola zbytočne komplikovaná. „Smolenický zámok je “dosť starý” na to, aby nám ponúkol dobrú inšpiráciu na svoj logotyp,” smeje sa senior dizajnér Peťo. „Čo je okamžite identifikovateľné so Smolenickým zámkom?” spomína s úsmevom na svoje myšlienkové pochody. „Jasné! Jeho široko-ďaleko rozpoznateľná ikonická veža!” Pri prevední sme sa inšpirovali technikou drevorytu. Logo sme vytvorili štylizáciou a zjednodušením na linky, bodky a krivky rovnakej hrúbky.
Brandingová analýza je dobrý radca
Tvorba loga pre novú značku nám ponúka do istej miery slobodu pri tvorbe, zatiaľ čo pri redizajne nadväzujeme na históriu značky a musíme porozumieť jej minulému a súčasnému smerovaniu.
„Ako prvé sa pýtame, prečo má klient o redizajn záujem. Chce ním komunikovať zmeny v rámci interného prostredia? Alebo hľadá novú klientelu?” zamýšľa sa náš artdirector. Najprv potrebujeme pochopiť a definovať, ktoré hodnoty má značka komunikovať a čo jej už neslúži. „Tu pomáha brandingová analýza. Pri redizajne identity pre trnavskú IT spoločnosť YMS sme sa vďaka nej dozvedeli, že nová identita má byť čistá, moderná, a tiež aké hodnoty má odzrkadlovať nové logo.”
Pri redizajne pre trnavskú divadelnú skupinu Disk sme sa opierali o tri základné princípy: zjednodušenie, štylizáciu a údernosť. „Pri redizajne loga máme viac obmedzení než pri tvorbe nového konceptu. Stanovené limity a hranice však môžeme využiť ako výhodu a omladiť dizajn s odkazom na pôvodný logotyp,” vysvetľuje dizajnér Peťo.
Namiesto revolúcie evolúcia
Redizajn si vyžaduje citlivý prístup, najmä pri značkách, ktoré chcú nový šat, ale potrebujú zachovať určité kontexty. „Niekedy klient jednoducho cíti, že vizuálna komunikácia pôsobí zastaralo, nevyzerá dobre, nie je ani funkčná,” vysvetľuje artdirector Martin.
Tak sme to vnímali aj pri úspešnom tendri na redizajn loga pre Trnavské osvetové stredisko, ktoré nepotrebovalo všetko do základov zbúrať, ale s úctou nadviazať na hodnoty a tradície a dať ich do nových vzťahov. Potrebovalo evolúciu, nie revolúciu. V novom logotype sme preto zachovali symbol oka, ktorý sa s inštitúciou spájal mnoho rokov. Zároveň sme zohľadnili potreby pre vytvorenie modernej a flexibilnej komunikácie.
Spokojnosť sa ukáže aj po rokoch
S rešpektom sme pristupovali aj k redizajnu a rebrandingu pre Divadlo Jána Palárika v Trnave v roku 2019. Výsledok spokojnosti klienta sa ukázal aj po 6 rokoch – zveril nám do rúk svoj nový projekt divadelný podcast.
„Klient nemal o logu úplne jasnú predstavu. Zvolil som vizualitu odrážajúcu vlny plné príbehov a emócií. Také, ktoré pocítite pri počúvaní divadelného podcastu,” hovorí dizajnér Marcel Hinca. Sme radi, že výsledok bol slovami klienta nad očakávania.
„Identita, ktorá vie uhnúť”
Z tohto redizajnu máme radosť! Návrh a rozpracovanie identity pre Galériu Jána Koniarka si vyžadoval osobitý prístup. „Galéria komunikuje diela autorov, obrazy, ktoré majú svoju identitu a kompozíciu. Identita sa preto musí vedieť podriadiť prostrediu, v ktorom funguje. Je výrazná aj nenápadná zároveň, vie sa uhnúť,” vysvetľuje svoj prístup k redizajnu Ján Baláž, Creative director Cube studia. V rámci zmeny identity prišlo aj na logo. „Štvorce pripomínajú rám obrazu, môžeme ich rozoberať a skladať. Je variabilné a modulárne,“ komentuje Jano.
P. S.: Logom to iba začína
Nezabúdajme, že logo je iba časťou vizuálnej identity. To, čo robí značku inou, čo ju posúva ďalej, aké emócie vyvoláva, je celá vizuálna komunikácia. „Logo je iba začiatok,” pripomína Martin. ,,Až keď rozpracuješ identitu ďalej, začína byť značka iná, jedinečná.”
Čerešnička na záver: bojíme sa umelej inteligencie?
Umelá inteligencia je v rozkvete a aj my v štúdiu debatujeme o tom, či, kedy a ako dokáže nahradiť dizajnérov. Otestovali sme teda tvorbu loga na AI nástrojoch. Asi nebudete prekvapení, že výsledok nás nepresvedčil. Podľa nás v súčastnosti AI nedokáže kvalitne pracovať s výberom typografie, kerningom, nehovoriac o reflektovaní hodnoty a autenticity značky. „Nemyslím, že súčasná AI dokáže nahradiť kvalitných dizajnérov. Môžeme ju v tomto prípade použiť ako nástroj na ideu, ale ako grafický nástroj určite nie,” uzatvára artdirector Martin.