3 kroky k získaniu talentovaných zamestnancov

employer_branding

3 kroky k získaniu talentovaných zamestnancov

Značka zamestnávateľa (employer branding) je v poslednej dobe veľkým trendom. Pracovný trh spustol, každý, kto má o prácu záujem, je zamestnaný. Talentovaní ľudia, ktorí uvažujú o zmene zamestnania, majú možnosť vyberať si z rôznych pracovných ponúk.  Zamestnávatelia sa pretekajú v snahe získať pre svoju spoločnosť nielen vysoko-kvalifikovaných odborníkov, ale nedostatkový je aj stredne a menej kvalifikovaný personál. Z billboardov, z poštových schránok, z internetu vyskajú lákavé benefity, hrdinské deklarácie, a niekedy i kreatívne slogany. V okruhu 50 km aktívne preteká v boji o zamestnancov Amazon, Drôtovňa, Lidl, Sedita… A onedlho tu máme ďalšieho pretekára – automobilku Land Rover.

Spoločnosti, ktoré rozmýšľajú strategicky a nejde im len o prvotný nábor zamestnancov, ale aj o budovanie dobrého mena a udržanie si zamestnancov, systematicky začínajú s budovaním značky zamestnávateľa.

Začínate s budovaním značky zamestnávateľa aj vy?

Tu sú základné kroky, ako postupovať:

1/ Objavovanie

Značka zamestnávateľa nie je dekláracia v zamestnaneckom manifeste. Je presne tým, čo si o spoločnosti myslia a hovoria zamestnanci, dodávatelia, partneri.  Ak chcete začať s komunikáciou značky zamestnávateľa, bez poznania ich názorov a postojov strieľate naslepo. Zistíte ich pomocou dobre zostaveného prieskumu a zaujímavé story získate aj na worshopoch s vybranými skupinami zamestnancov.  Ak prieskum potvrdí zhodu vo vnímaní spoločnosti vlastnými zamestnancami s predstavami a deklaráciami vedenia spoločnosti, je to dôvod oslavovať prvé malé víťazstvo. Ak sú však získané vyjadrenia zamestnancov, poznatky a čísla z prieskumu rozpačité, nie je sa čoho  pri tvorbe komunikácie značky chytiť. Čo s tým? Zopár možností by tu bolo. Napríklad počkať do ďalšej krízy… Nie, žartujem. Ak naozaj prieskum potvrdí disproporcie, nespokojnosť, ani neobjaví žiadnu relevantnú výhodu, treba začať s nápravou ihneď. Zajtra môže byť neskoro, kríza nám na krk ešte nedýcha. Zapojte svoje srdce pretekára a zaveľte na zmenu. Zmena je nevyhnutná, vrátane zásadných rozhodnutí na najvyšších pozíciách, na úrovni CEO, majiteľa, predstavenstva, či akcionárov.

 

2/ Tvorba

Vo svete, v ktorom majú talentovaní ľudia dostatok možností a alternatív, potrebujete značku s istou aurou atraktívnosti. Employer branding nie je možné robiť povrchne, plané sľuby a prázdne slová nezafungujú ani krátkodobo. Predpokladom úspešného výsledku je, že  máte skutočnú esenciu, hodnoty a motivácie, ktoré sú relevantné pre vašich zamestnancov, aj pre potenciálnych kandidátov. Základom employer brandingu je zadefinovanie employer value propositions (EVP) – základných hodnôt pre zamestnanca.

Viac o EVP si prečítajte tu.

Sú to skutočnosti, ktoré sú pre vašu spoločnosť charakteristické a ktoré sú relevantné pre vašich súčasných i budúcich zamestnancov. Sú to vlastnosti, ktoré dávajú vašej spoločnosti jedinečný charakter. Spolu s ostatnými strategickými cieľmi (vízia, hodnoty, zmysel existencie, spoločenská zodpovednosť), so zadefinovaným komunikačným štýlom, so základnými textami a vizuálnymi prvkami sú podstatným obsahom brand guideline. Tvorbu textov netreba podceniť. Váš „príbeh“ rozprávajte bez klišé, autenticky a rečou „vášho kmeňa“. Hrajte fair-play.

3/ Realizácia

Brand guidline obsahuje všetky potrebné vstupy a tak nič nebráni tomu, aby ste svoju spoločnosť ukázali v nových šatách a aby doterajšia príprava začala prinášať výsledky v podobe zvýšeného záujmu vhodných kandidátov o voľné pozície a lepšej lojalite zamestnancov. Každá spoločnosť má inú stratégiu, ale vo všeobecnosti je potrebné vytvoriť kariérnu webstránku, efektívne zapojiť do komunikácie sociálne médiá, spustiť online kampaň, ktorú je vhodné doplniť o printovú kampaň v novinách a časopisoch, outdoorovú reklamu alebo zvoliť aj netradičné formy guerilla marketingu, ak je to v súlade s charakterom značky a cieľovými skupinami hľadaných kandidátov. Základom sú dobré fotografie, video, citlivá práca s vizuálnou identitou.

Ako sme postupovali pri employer brandingu pre spoločnosť ON Semiconductor, si prečítajte v Case study, ktorá je na stiahnutie tu

K procesu employer brandingu môžete prizvať mňa a môj tím. Ako mentora, kouča, školiteľa alebo realizátora. Závisí od vás, vášho času, schopností a budgetu.

Stretnime sa

 

 

Alena Mazánová

Dávny fluktuant, teraz však najlepší lojálny pracovník, lebo z vlastnej firmy sa ťažko odchádza. A tak som verná vlastnému štúdiu už 20 rokov. A aby nebola nuda, tak objavujem. Maličkosti aj nové objavy vedy. Učím sa. A učím. Stále niečo. Momentálne maľovať maky.

Žiadne komentáre

Odoslať komentár


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.