Väčšine ľudí by bolo jedno, ak by zajtra zaniklo 73% značiek

r.i.p.

Väčšine ľudí by bolo jedno, ak by zajtra zaniklo 73% značiek

To je jeden z výsledkov jedinečného výskumu, uskutočnenom v 23 krajinách v rámci celého sveta, ktorého sa zúčastnilo 134 000 respondentov a 700 značiek.

Čo je príčinou tejto ľahostajnosti k značkám?
Môžeme sa domnievať, že za to môže recesia, preplnený trh, na ktorom si môžeme vyberať a je nám jedno, ak jednu značku nahradí iná, ktorá nám poskytne rovnaké benefity.
Čo je však zaujímavé, najväčšia ľahostajnosť bola v krajinách Európy a USA, kde by bolo ľuďom jedno, ak by zmizlo 92% značiek.

Hlavným dôvodom je, že ľudia strácajú dôveru ku značkám. Spotrebiteľ príde na každé klamstvo, polopravdu a neodpúšťa. Ľudia sú presvedčení, že len 32% značiek komunikuje čestne.

Keď zákazník nájde rovnaký „značkový“ produkt s rovnakým zložením v obale privátnej značky, ale za 2/3 ceny, čo si má o značke myslieť? Otrepaná komunikáca typu „ešte chrumkavejšie“, „ešte rýchlejšie“ nenaplní túžbu po zmysluplnosti.
Štúdia odhaľuje, že  značky neposkytujú to, čo je pre ľudí dôležité. Existuje veľká priepasť medzi očakávaniami ľudí a tým, čo značky skutočne prinášajú.
Dobrá správa je, že predsa len existujú značky, ktoré si ľudia vysoko cenia, a to z dôvodu pozitívneho vplyvu na zlepšenie života.
Je ich 20 %.

Teda tu niekde je priestor na sebareflexiu každého podnikateľa. Priestor na základnú otázku o skutočnom prínose jeho produktu, služby, jeho značky. Na dnešnom preplnenom trhu je priestor na budovanie značiek, ktoré budú prinášať zmysel svojim zákazníkom. Značky, ktoré budú hodnotami zmyluplnosti, pravdivosti, čestnosti žiť, a nielen ich deklarovať, majú veľkú šancu uspieť.

A ja pridávam, že ak aj neuspejú, tak celá práca a snaha nebola zbytočná, pokiaľ mala určitý zmysel a dobrý dopad na určitú skupinu ľudí, či komunitu.

V štúdii nájdete hodnotenie značiek na základe indexu Mbi (meaningsful brand index). Tento index zmyslupnosti značky hovorí o tom, ako ľudia vnímajú prínos značky pre ich osobný život a prínos pre spoločnosť.
Výsledky ukazujú, že značky, pri ktorých ľudia vnímajú ich vplyv na zlepšenie života, či komunity, si zachovávajú svoju priazeň. Navyše prieskum ukazuje aj satisfakciu v podobe nadštandardných finančných ukazovateľov.

Top brand v rebríčku je značka Google. 70% ľuďom by nebolo ľahostajné, ak by zanikla. Ľudia v nej vidia významný prínos v oblasti sociálnej, emocionálnej, intelektuálnej a organizačnej, význam pre vlastný život i život spoločnosti.

V každej krajine je rebríček top značiek iný. Často sa vyskytujú lokálne značky.
Globálny rebríček top značiek podľa indexu Mbi nájdete v priloženej infografike.
Ak vás zaujímajú ďalšie výsledky prieskumu nájdete ho tu http://www.havasmedia.com/meaningful-brands 

Alena Mazánová

Dávny fluktuant, teraz však najlepší lojálny pracovník, lebo z vlastnej firmy sa ťažko odchádza. A tak som verná vlastnému štúdiu už 14 rokov. A aby nebola nuda, tak objavujem. Veci, ktoré hýbu svetom a vlastné korene. Učím sa. Stále niečo. Momentálne hrať na djembe a tiež pýtať sa a odpovedať.

Žiadne komentáre

Odoslať komentár